Οι ατέλειωτες οντισιον και η ανάγκη να περνούν οι νέοι κυρίως ηθοποιοί (ενίοτε, όμως, και οι παλαιότεροι) κάθε τόσο από καστινγκ είναι γι' αυτούς μια βαρετή, ενοχλητική και ψυχοφθόρα διαδικασία.
Από την άλλη αποτελεί, θεωρητικά τουλάχιστον, μια "ανοιχτή πόρτα" και μια ένδειξη ότι λειτουργούν οι αξιοκρατικές διαδικασίες (με τα ενδεχόμενα λάθη και τα προβλήματα που -ακόμα και- αυτές μπορεί να φέρνουν).
Αν και είναι, λοιπόν, μια απαραίτητη συνθήκη, αυτό δεν την κάνει λιγότερο ταπεινωτική (γιατί, δυστυχώς, αυτό είναι το συναίσθημα που νιώθουν οι περισσότεροι εξ όσων συμμετέχουν στη συγκεκριμένη διαδικασία).
Σε αυτό το θέμα αναφέρεται το ρεπορτάζ του περιοδικού "MAG" (ένθετο της εφημερίδας "Ο κόσμος του επενδυτή"), τεύχος 9:
Δυστυχώς κοπήκατε
Η εμπειρία της οντισιόν για τους νεαρούς ηθοποιούς είναι συνήθως επώδυνη και τραυματική, αφού μέσα σε πέντε λεπτά κρίνεται αν θα μείνουν άνεργοι για τους επόμενους έξι μήνες.
Όταν έγινε γνωστό ότι η "Θεατρική Διαδρομή" θα ανεβάσει το καλοκαίρι τον Ορέστη του Ευριπίδη και ζητάει κορίτσια για το χορό, ήταν δεδομένη η μεγάλη προσέλευση. Νέες κοπέλες, άλλες με περισσότερη κι άλλες με λιγότερη υποκριτική πείρα, έσπευσαν να κοινωνήσουν με δύο μύθους: έναν σκηνοθετικό, τον Σταμάτη Φασουλή, και έναν σκηνικό, την Επίδαυρο.
Η "οντισιον" είναι κατά κανόνα η μεγάλη δοκιμασία των νεότερων ηθοποιών. Γι' αυτούς η πρόταση δεν έρχεται συνήθως από το τηλέφωνο. Και η ακρόαση δεν είναι όαση. Δύσκολα θα βρεθεί ηθοποιός που δεν θα έχει να σου διηγηθεί μία οντισιόν που τον έχει σφραγίσει. Για τους πολλούς ήταν αυτή η πικρή αίσθηση ενός προσωπικού Βατερλό. Για τους λίγους ήταν η πύλη του παραδείσου!
Η ηθοποιός Τζένη Μπότση σε μία συνέντευξή της εξομολογείται το τραυματικό της βίωμα από μια τέτοια διαδικασία: "Είχα πάει στην οντισιόν για το έργο Η Μελωδία της Ευτυχίας. Ήμουν ανάμεσα σε εκατοντάδες ηθοποιούς. Έμεινα στις τελευταίες πέντε κοπέλες και τελικά… πάπαλα. Μεγάλη απογοήτευση. Ήταν από εκείνες τις περιπτώσεις που με έκαναν να αναρωτιέμαι αν πρέπει να μείνω στο επάγγελμα ή να φύγω".
Υπάρχει, όμως, και η άλλη όψη του νομίσματος. Όχι αυτή του κρινόμενου, αλλά του κριτή. Η Madonna υπέβαλε σε οντισιον πιθανούς χορευτές για μία συναυλία της και, σύμφωνα με τις φήμες, οι υποψήφιοι δεν πέρασαν ιδιαίτερα καλά. Καταπώς λένε, η βασίλισσα της ποπ έχει ασυνήθιστες μεθόδους. Πολύ σημαντικά στοιχεία για εκείνη είναι το αγαπημένο χρώμα και το ζώδιο των υποψηφίων!
"Ψαχουλεύοντας" τη ζωή του Σταμάτη Φασουλή, σκόνταψα πάνω σε μια παλαιότερη δήλωσή του για το τι προσέχει σ' ένα νέο ηθοποιό: "Στην οντισιον όλοι είναι ίδιοι. Παίζουν όλοι "σαν σε οντισιόν" Δεν ξέρω πώς τα καταφέρνουν. Αυτό που προσπαθώ να κάνω είναι να ξεφλουδίσω αυτή την "οντισιονίλα" και βγάλω το ατόφιο παίξιμο. Αλλά πολύ συχνά οι επιλογές μου είναι εκτός διαδικασίας. Βλέπω μια ηθοποιό στην τηλεόραση ή σε μια άλλη παράσταση, ακόμα και στην ουρά για μια παράσταση και μπορεί να μου πει κάτι αυτό το μάτι ή ο τρόπος που στρώνει τη φούστα της για να καθίσει. Όλοι είμαστε εν δυνάμει ταλαντούχοι. Θέλουμε έναν άνθρωπο να μας το εκφράσει αυτό που έχουμε. Πολλές φορές ένα βλέμμα ήταν πιο δυνατό από έναν μονόλογο".
Από τη Νεφέλη Λυγερού
Πηγή: Περιοδικό "MAG"
(Ένθετο της εφημερίδας "Ο κόσμος του επενδυτή"), τεύχος 9.